Vi kan bistå med juridisk rådgivning og i enkelte tilfeller økonomisk støtte i saker som er av prinsipiell og nasjonal betydning. Vi yter ikke økonomisk støtte for dekning av bøter eller andre forelegg.

Høsten 2020 er det ventet at de første sakene vedrørende bruk av vannscooter i Færder nasjonalpark kommer opp og her bistår vi allerede med juridisk rådgivning og oppfølgning. Basert på forbundets økonomi vil vi så langt det lar seg gjøre støtte disse sakene med dekning av advokatutgifter. Vi ber om at du som bruker eller organisasjon støtter forbundet økonomisk i de kommende innsamlingsaksjoner og gjennom medlemsavgift.

En av våre største kamper er å få alle landets kommuner til å likestille vannscooter med alle andre fartøystyper, men dette er en lang og tidkrevende prosess. Mye er allerede oppnådd, men det gjenstår fremdeles mye.

Vi oppfordrer alle til å følge norsk lov og også de lokale bestemmelsene som vi mener kan være i strid med loven. Vi ønsker heller at arbeidet settes inn mot politikere før lovbestemmelsen blir vedtatt. Blir lokal begrensning vedtatt er arbeidet å forsøke å få dette omgjort, men vi kan oppleve at det virker mot sin hensikt ved at man likevel bryter bestemmelsen.

Det er vanskelig for Vannscooterforbudet å fange opp alle lokale saker som er under oppseiling. Til dette trenger vi din hjelp. Meld fra om saker i media eller kommunal regi ved å tipse oss på vår epost adresse: post@vannscooterforbundet.no